ده سالگی جی‌کوئری و اگر جی‌کوئری نبود

۱۴ ژانویه روزی بود که برای اولین بار توسعه‌دهنده جی‌کوئری جناب John Resig اون رو در کنفرانس BarCamp نیویورک معرفی کرد و میشه گفت در حال حاضر تعداد خیلی خیلی زیادی از سرویس‌های وب و وب‌سایت‌ها از جی‌کوئری استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از فریمورک‌های بر پایه جی‌کوئری هستند و شاید بدون اون خیلی چیزها غیرممکن یا خیلی سخت خواهد بود. ممکنه ۱۰ سال دیگه همچین چیزی رو در مورد هر چیز دیگه‌ای بگیم.

logo-jquery

یک لحظه صبر کنید ! 

واقعا؟ واقعا چرا باید اینجوری فکر کنیم؟ درسته که تاثیر jQuery در وب رو نباید نادیده بگیریم ولی اغراق هست اگر بگیم اگر نبود فلان میشید یا بیسار می‌شد. تا اونجایی که من یادم میاد قبل از jQuery یک کتابخانه جاوااسکریپت دیگه بود به نام mootools که بر حسب اتفاق دقیقا امروز (۱۴ ژانویه) نسخه 1.6 اون منتشر شده. به نظر من اگر jQuery و یا امسال اون یا هرچیز دیگه‌ ۱۰ – ۱۲ سال پیش به وجود نمی‌اومد حتما چیزی دیگه‌ای ظهور می‌کرد. پرش از یک مرحله به مرحله بعدی حتما رخ میده و اجتناب ناپذیر هست.

 

بیایید به چیز دیگه‌ای فکر کنیم. چیزهایی مثل jQuery یا هرچیز دیگه‌ای یک نقطه شروع داشتن. و در نقطه شروع چیز کاملی نبودن ولی بعدا و به مرور زمان از یک چیز کوچیک و ناقص تبدیل شدن به یک ضرورت و باید. پس کدهای کوچیکی که مینوسیم رو دست کم نگیریم و اونها رو منتشر کنیم و به دیگران معرفی کنیم. خدا رو چه دید شاید ۱۰ سال دیگه کدی که شما امشب روش دارید کار می‌کنید به یک ضرورت در وب تبدیل شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.