راهنمای هیچ هایکینگ به کهکشان

هیچ‌هایکینگ یا ترجمه فارسی اون رایگان‌سواری نوعی مسافرت هست که در اون فرد برای حمل و نقل هزینه نمیکنه. بلکه کنار جاده می‌ایستند و با نشان دادن انگشت شست یا اشارات مختلف دیگه از راننده‌ها میخوان که اونها رو سوار کنند. البته مسافت طی شده بستگی به راننده داره و مسیری که شما طی می‌کنید.

در سال 1971 کتابی با عنوان راهنمای هیچ هایکینگ به اروپا (Hitch-hiker’s Guide to Europe) منتشر شد که راه و روش‌های هیچ‌هایکینگ به اروپا رو توضیح میداد. در کل هیچ‌هایکینگ روش و منش خودش رو داره و حتی توی فرهنگ‌های مختلف نحوه ایستادن و اشاره به ماشین متفاوت هست.

Four-hitchhikers-one-guitar-1050x696

اما با همه این مقدمه برسیم به مطلب اصلی یعنی معرفی کتاب و برنامه رادیویی «راهنمای هیچ هایکینگ به کهکشان». در واقع اولش این عنوان مربوط به یک برنامه رادیویی بود، ولی بعد از موفقیت برنامه نویسنده یعنی جناب داگلاس آدامز اون به یک رمان طنز علمی-تخیلی تبدیل کرد، که انتشارش رمان هم با موفقیت زیاد همراه بود و حتی یک فیلمی هم از روش ساختن که چندان چنگی به دل نمیزنه و حتی من چند تا عکس هم از تائترهای این داستان دیدم.

اما داستان مربوط به یکی از اهالی کره زمین هست که بعد از نابودی کره زمین به همراه دوست هیچ‌هایکرش سوار یک سفینه میشه. و شروع میکنه به هیچ‌هایکینگ در کهکشان و با مواردی برخورد میکنه که هم خیلی خنده دار هست و هم خیلی تامل برانگیز هست.

خوشبختانه کتاب در ایران ترجمه شده و نسرین یک نسخه‌ش رو بهم هدیه داد :). البته در مورد ترجمه و طراحی روی جلد کتاب غُر زیاد دارم که الان نمیگم. در ادامه این مطلب میخوام اشاره کنم به برنامه رادیویی که BBC ساخته و پخش کرده. یک نمایش رادیویی در شش قسمت که من از یوتیوب دانلود کردم و تبدیل کردم به فایل mp3 و در دو کیفیت 128k و 56k  آپلود کردم که میتونید دانلودش کنید.

p01sp5jj

اگر از داستان‌های علمی-تخیلی خوشتون میاد حتما پیشنهاد می‌کنم که کتاب رو بخونید و اما بحث آخر:

خیلی دوست داشتم که همین نمایشنامه رادیویی به همین شکلش به صورتی فارسی هم اجرا بشه اما هر چقدر گشتم نتونستم متن نمایشنامه رو به صورت انگلیسی پیدا کنم. بعد از اون هم قدم بعدی پیدا کردن گویندگانی هست که مایل باشن این کار رو انجام بدن. البته من با چند نفر از دوستان صحبت کردم و قبول کردن که اگر شرایط محیا شد در گویندگی کمک کنن. خوشحال میشم اگر دوستان کسی نمایشنامه اصلی رو پیدا کرد به من اطلاع بده.

2 comments on “راهنمای هیچ هایکینگ به کهکشان

  1. مهدی on

    این کتاب یکی از بهترین هاست البته اینم باس بگم که دو جلد از این مجموعه ترجمه شده جلد دوم هم اسمش هست رستورانی در انتهای کهکشان البته اگه اشتباه نکنم 🙂 ولی طرح خوبیه من خودم می خواستم شروع کنم از رو کتابش بخونم ولی خوب می ترسیدم که مترجمش راضی نباشه اما حالا که دیدم که شما به عنوان یه نمایش نامه می خواین اجراش کنید خیلی خوشحال شدم چون چند تا صدا بهتر از یکیه (یاد ضرب المثل یه دست صدا نداره افتادم ) امیدوارم موفق بشین و اگه کمک خواستین می تونید رو کمک های من حساب کنید اگه که نه رو دعا ها م 🙂
    بی صبرانه منتظرم …

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.